Hoog gevoeligheid

 

Veel mensen weten nog helemaal niet dat ze hoog gevoelig zijn totdat ze bij de huisarts zitten met een opeenstapeling van klachten. Vervelende symptomen die ze al jaren meedragen en waarvan ze nu eindelijk hebben besloten dat het eigenlijk teveel is geworden. Als je geluk hebt kom je bij een hulpverlener terecht die misschien die hoog gevoeligheid kent en herkent in jou. Dat scheelt een hoop ellende. Nu word je eindelijk gezien en erkend.

Nu gaat het leven voor jou beginnen.

Een paar feitjes

  • 20%  is Hs oftewel 1 op de 5 
  • Je zenuwstelsel is gevoeliger 
  • Je hebt introverte, extraverte en ambiverte hsp's
  • Je hebt prikkelzoekers en prikkel-vermijders
  • Je wordt ermee geboren en het is vaak familiair.

Een paar onwaarheidjes

  • Het is geen hip verschijnsel of mode gril
  • Je hebt mannelijke en vrouwelijke hsp's
  • Je kiest er niet voor
  • Niet alle hsp's hebben hetzelfde beeld
  • Het zijn niet perse de stille types

Doe hier de HSP- 3 in 1 test!

Als je de test hebt gedaan lees je hieronder meer over de uitslag.

 

  • Bekijk hier de Interpretatie van jouw resultaten
  • Test hier of jouw kind hoog misschien ook hoog gevoelig is!

 

FILMPJE OVER HSP OP 4 NIVEAUS KOMT HIER IPV TEKST

Fysiek
Ervaar je door je gevoeliger zennuwstelsel sneller allerlei sensaties. Door je zintuigen ervaar je prikkels die binnenkomen intenser. Maar ook gedachten, emoties ervaar en verwerk je van binnenuit dieper. Zowel op een fijne als op een vervelende manier.
Bijvoorbeeld:
Je ervaart gevoeligheid voor harde geluiden, smaken en geuren, verlichting.
Je tastzin is snel overprikkeld door labeltjes in kleding of door droge handen,viezigheid of te droge of ribbelige handen en voeten.
Je hebt snel last van hoofd- en buikpijn als gevolg van de bovenste genoemde prikkels of door geestelijke stress. Je neemt veel meer details waar dan mensen die geen hoog gevoeligheid ervaren.Je bent snel vermoeid omdat je lijf nou eenmaal sneller uitgeput raakt door het moeten verwerken van de overvloed aan prikkels, die sneller binnen blijven kom dan dat je lijf ze kan verwerken.

Emotioneel
Zie je dat je heel heftige en / of diepe emoties ervaart. Dat kan zowel op positieve als negatieve manier tot uiting komen. Je leeft gemakkelijk met anderen mee omdat je precies ziet en voelt wat er met iemand aan de hand is. Ookal zegt die persoon iets anders. Je kunt overweldigd raken door deze emoties die je ziet en/of zelf voelt.

Je stemmingen kunnen behoorlijk wisselen.
Als je teveel prikkels hebt ervaren, wil jij je graag terugtrekken om op te laden.
Je kunt ook prikkels willen opzoeken omdat deze je juist energie geven.

Verschillende soorten emoties kun je ervaren als reactie op overprikkeling zoals; somberheid, neerslachtigheid, boosheid, angst, onzekerheid en onmacht. Je kunt hyperactief worden door teveel aan prikkels of je verveeld en down dooronder prikkeling. Je kunt het gevoel hebben jezelf kwijt te raken, doordat je niet meer weet welke gevoelens nou van jou zijn en welke van een ander.

Geestelijk
Zie je vaak dat je door je hoog gevoeligheid, sneller naar je hoofd neigt te gaan, omdat dit
veiliger lijkt. Beredeneerd is duidelijker dan voelen. Als kind ervoer jij je gevoeligheid misschien als onveilig omdat het er niet mocht zijn en niet werd erkend. Je verloor daardoor het vertrouwen in wat je voelde omdat dit niet klopte met wat mensen zeiden dat er speelde. Denken werd en is nog steed meer gewaardeerd dan intens voelen.

Gevolg is dat veel hoog gevoeligen; erg in hun hoofd leven
moeilijk bij hun gevoel komen.
overmatig piekeren
erg kritisch zijn
dingen voor zijn
vaak in beelden( met je rechterhersenhelft) denken
dingen anders bekijken
vaak creatief en vernieuwend zijn
concentreren lastig vinden
snel afgeleid zijn
snel associëren
vaak dagdromen
vaak last van bewegingsonrust hebben

Sociaal
Gezien hebben veel hoog gevoeligheid zich altijd anders hebben gevoeld dan de rest. Dit komt omdat ze heel opmerkzaam zijn en alles zien dat er in een sociale context gebeurt en nodig is. Mits de lasten onder controle zijn is er vaak een grote mate van zelfbewustzijn. Vaak zie je bij hoog gevoeligheid dat er (te)veel wordt gelet op wat andere nodig hebben en minder op wat zijzelf nodig hebben. Daarin gaan ze vaak hun eigen grens over en zij leven daardoor (letterlijk) teveel in de buitenwereld met hun aandacht en energie, met alle gevolgen van dien.

Op sociaal en relationeel vlak zie je vaak dat hoog gevoeligen;
graag eerst de kat uit de boom kijken
angstig kunnen worden in sociale setting zich bij drukte graag terugtrekken veel inspelen op de behoeften van anderen graag aardig gevonden willen worden erg op de buitenwereld gericht zijn
graag gelijkgestemde om zich heen hebben
liever 1 op 1 zijn of in een kleinere setting
prikkel-zoekers, sociale contexten juist opzoeken
eenzaamheid ervaren door het gebrek aan herkenning
bang zijn voor afwijzing afhankelijk kunnen zijn van de goedkeuring

Negatieve gevolgen door last hebben van je hoog gevoeligheid
Veel mensen komen er pas achter dat ze hoog gevoeligheid ervaren doordat ze gaan kijken naar een oplossing voor hun lasten/ klachten. Dan hebben ze vaak nog niet naar de oorzaak van hun klachten gezocht. Vaak komt dat besef van hoog gevoelig zijn pas later.

 

Herken je dit?

vermoeidheid door overprikkeling
jezelf kwijtraken
concentratie problemen
stemmingswisselingen
somberheid en neerslachtigheid
chronische overprikkeling: Burn-out, overspannenheid, depressie
gebrek aan zingeving ervaren
een opgejaagd gevoel
gevoel geleefd te worden, te overleven
emotioneel uit balans en snel van slag
steeds vastlopen in relaties en/of banen
je continu gespannen voelen
hartkloppingen
paniekaanvallen
hyperventilatie
niet kunt genieten

In dit filmpje  geef ik je tips om dit te voorkomen

Podcast: 20 tips om disbalans te voorkomen!